Cinthya Chalifoux – Galerie Jano Lapin

Cinthya Chalifoux

 Biography

Cinthya Chalifoux is located in Tiohtià:ke (Montreal) and is of Anishinaabeg (Algonquin) descent. Formally trained as a tailor, Chalifoux has practiced the art of Bespoke (Old English term for Couture) and is recognized as a master in this technique that implies rigid notions of 3D constructions as well as traditional fibers treatments. She learned the meticulous art of tailoring in Montreal (2002-2005), then bespoke craftsmanship, alongside fifth generation tailor Rory Duffy (2015) as well as at AFT in France (2016). From 2015 to 2018 she also learned the art of haute couture embroideries (Lunéville, needle work and gold work embroidery). Chalifoux is recognized by her peers, as a Métiers d’Art crafter (2015). The artist is currently concentrating on her art practice and studying fine arts at Concordia University, in the Fibres department.


Artist Statement

 

Cinthya Chalifoux is multi-disciplinary artist that is preoccupied with the intersections of the subjects of self-identity, theology, overconsumption, crafts (Métiers d’Art) as cultural patrimony and genders within society. Chalifoux sees her practice as Art, her role as one of an Advocate in the form of a Story teller. 

Several traditional fibers treatments and construction techniques are used in her work such as hand craft, soft sculpture, dyes and embroidery. The artist puts great importance into contextualizing her art and therefore uses the notion of places to creates spaces for introspection; to inhabit a space with art becomes another vessel to the core themes that the artist explores, contrasts and questions.

To construct the future, one should look at the past, understand the importance of it, in order to be a citizen of “the now”.  

(Français)

Biographie

Cinthya Chalifoux vit à Tiohtià:ke (Montréal) et est de descendance Anishinaabeg (Algonquin). Tailleur de formation, elle pratique ce métier pendant plus de 12 ans, ce qui implique de rigides notions en construction 3D et en pratique du geste, en relation avec le traitement des fibres textiles. Elle apprend d’abord l’art du tailleur à Montréal (2002-2005), puis raffine ses connaissances en grande mesure, sous la gouverne de Rory Duffy (2015), et en France, à l’AFT (2016). De 2015 á 2018, elle prend plusieurs formations en broderie à l’aiguille, au crochet de Lunéville et en broderie d’or. Depuis 2015, elle est reconnue au Québec, à titre d’artisane en Métiers d’Art. L’artiste concentre maintenant sa pratique dans le domaine des arts et étudie à la faculté des Beaux-Arts de l’Université Concordia dans le département des Fibres et Matérialités.

 

Démarche Artistique 

Cinthya Chalifoux est une artiste multidisciplinaire qui oriente sa pratique autour des thèmes de l’identité, la théologie, la sociologie, le patrimoine, ainsi que les rôles attribués aux genres dans le cadre de la société et de ses institutions. Elle voit sa pratique comme celle de l’art à l’état actif, son rôle à titre de celui de l’activiste, par la voix du conteur.

Plusieurs traitements et techniques sont employées dans son travail dans lequel la fibre textile est exploitée sous plusieurs formes telles la sculpture douce, les assemblages manuels, la teinture, la broderie et le tissage. À travers sa pratique, l'artiste souhaite créer un espace pour l’exploration, le questionnement, et la réflexion qu’elle souhaite susciter chez son audience.

 Prendre connaissance du passé permet de construire le futur, au temps présent.

 

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